Dynamo

User-centered Design

Prototyping

Dynamo is gemaakt voor een project waar we ervoor moesten zorgen om een community bij elkaar te brengen. In 3 weken tijd moest je in duo's iets ontwerpen wat hiervoor zou zorgen. Wij kozen ervoor om dit te doen in de vorm van een bordspel. In de eerste week deden we vooral onderzoek naar de voetbalcommunity. We deden interviews, keken naar vergelijkbare producten, en begonnen met eerste concepten voor het spel. In week 2 & 3 waren we druk bezig met het designen van de kaarten en alle onderdelen van het spel mooi te maken voor het prototype.

Figma document
Dynamo kaarten
Dynamo scorebord

Het doel van Dynamo is kampioen worden van de eredivisie. Dit doe je door wedstrijden te winnen, en te klimmen naar de top van elke divisie. De spelers kunnen zelf kiezen met hoeveel divisies ze willen spelen, hierdoor ligt de spelduur compleet aan de hand van de speler.

Dynamo spelers

Een grote uitdaging was de spelerskaarten begrijpbaar maken voor iedereen. We moesten duidelijk maken welke voetballers goed zijn en waarom je zo iemand in je team wil hebben, want het spel moest ook speelbaar zijn voor mensen die nog nooit voetbal hebben bekeken. De oplossing was het “reputatie” en “marktwaarde” systeem. Elke speler heeft een reputatie, en hoe hoger de reputatie hoe beter de speler is. Ook heeft elke speler een marktwaarde, dat is de prijs waarvoor je ze koopt. Het spreekt voorzich dat de beste spelers niet goedkoop zijn! zo hopen we dat nieuwe spelers ook gelijk herkennen wat goede aankopen zijn voor je Dynamo team.

Dynamo bord

De belangrijkste eis voor dit project was om voetbal begrijpbaar te maken voor iedereen. Mensen zonder enige evaring met voetbal moesten dit spel ook met veel plezier kunnen spelen. Er zijn meer dan 100 kaarten met echt gebeurde verhalen in de voetbalwereld! zo krijgt een voetbal fan leuke referenties naar grappige gebeurtenissen, terwijl de speler die niet naar voetbal kijkt meer context krijgt over de voetbalwereld.